Mivel foglalkozik egy oktatási felelős?

Mivel foglalkozik egy oktatási felelős?


Talán nem mindenki tudja, hogy ki az oktatási és tanulmányi ügyekért felelős hallgatói képviselő, hiszen a legtöbb munkájának végeredményét mi csak végső állapotában éljük át. Mégis igen nagy kitartás és időráfordítás szükséges ehhez a poszthoz, mivel nem egyszer előfordulhatnak tárgyi ZH ütközések, amiket azonnal korrigálni kell, hiába mást terveztünk a délutánra.

Már egy éve, hogy betöltöd ezt a posztot. Hogy érzed, teljesen ráhangolódtál, vagy még mindig akadnak néha nehézségeid egy-egy munka vagy probléma kapcsán?

Nyáron kerültem be a HK-ba, akkor még nem gondoltam, hogy ekkora felelősség lesz rajtam. Talán a legtöbben a ZH naptár kapcsán találkoztok velem, de sokaknak emailen keresztül próbálok segíteni. Meg kell valljam, néha fel tudtok tenni elég elgondolkodtató kérdéseket is, amiknek én igazából örülök, ezek jelentik számomra az igazi kihívást — például amikor a szabályzatok nem határozzák meg pontosan az adott kérdéskört.

Lehet, hogy sokan nem is tudják, mi a feladatod. Mivel jár egy oktatási és tanulmányi felelős HK poszt?

Az előbb említettem a ZH naptár összeállítását, ez általában több hetes munkát jelent: nem maga a nulladik verzió, azt viszonylag gyorsan elkészítem, inkább a tanszékekkel való egyeztetés hosszadalmas. Ráadásul sok dolog szabályozza a ZH-k időpontját: TVSZ (amit nem szeghetünk meg), nagyobb kari programok, teremfoglalás, oktatók ráérjenek felügyelni, tantárgy ütemtervével összeegyeztethető időpontban legyen… Figyelek arra is, hogy a ,,buktató” tantárgyak számonkérései mellett ne legyen másik ZH. Emellett feladatom a hallgatói tanácsadás. Igyekszem ugyan mindenkinek segíteni, de mivel én is hallgató vagyok, amikor nektek nehéz időszak van, akkor nekem is. El sem tudjátok képzelni, milyen sok emailt kapok ilyenkor! Egyéb feladataim közé tartozik a különböző bizottságok munkájában való részvétel is, például a kérvények véleményezése. Ebből a hallgatók viszonylag keveset látnak. És természetesen igyekszem híd lenni a hallgatók és az oktatók között.

Egy éve, mint gólya csatlakoztál a „nagyokhoz”. Nem féltél, hogy megesznek? Viccet félretéve, mennyire volt nehéz a beilleszkedés? Hogy fogadott az akkori csapat?

Mivel már gólyaként is aktívan részt vettem a közösségi életben — és gyakran látogattam a HaBárt –, az akkori HK nagy részét már ismertem. Pekár Zoli EHK-delegált, aki egyébként a „kereszttestvérem” a hagyományőrzésben keresett meg azzal, hogy gondolkoztam-e már azon, hogy elinduljak a posztra? Persze voltak nehézségek, de hát hol nincsenek? Ma már őszintén mondhatom, hogy Morovián Márton — vagy ahogy többen ismerik, PocoK — vezetésével nagyon jó kis csapattá kovácsolódtunk. Ha esetleg egy lelki gödörben találom magam, mindig kihúznak belőle.

Hogy élted meg a sok változást az egyes posztokon? Mennyiben nyomta rá a bélyegét ez a fajta változás a csapatmunkára?

Sajnos a sok lemondás nem csak belülről bomlaszt, de kívülről sem az látszik, hogy minden rendben lenne. Nehéz folyamatosan cserélődő csapattal összeszokni, együtt dolgozni. Bár megértettem azokat, akik arra a döntésre jutottak, hogy egyéb okokból elhagyják a HK-t, mégis bízom abban, hogy ez már nem lesz jellemző a karunkra.

Hogy viszonyulnak a tanszékek hozzád? Minden simulékony vagy előfordulnak néha fennakadások? Minden felmerülő gondot meg tudsz velük beszélni?

Természetesen előfordulnak nézeteltérések, de a legtöbb problémát sikerült eddig megoldanunk. Nem várhatom el, hogy mindenki velem azonos állásponton legyen, de sokszor szeretném, ha jobban hajlanának a kompromisszum felé. Elsősorban a hallgatókat képviselem, de a problémát igyekszem az oktatók szemszögéből is nézni. Mivel „mindkét dudásnak” el kell férnie ebben a csárdában [egyetem], fontosnak tartom az együttműködést.

Mi az, amit a legnehezebbnek tartasz a posztodban?

Minden döntésemnek, tanácsomnak, lépésemnek iszonyú súlya van. Lehet, hogy sokan nem látják, de mindig az a célom, hogy a hallgatókért tegyek valamit, őket képviseljem. Mivel bizalmat szavaztak nekem, kiállok értük akkor is, ha az esetleg nekem egy nagyobb konfliktust okoz.

Hogy emlékszel, amiket a megválasztásodkor a Fórumon elmondtál terveket, sikerült megvalósítani vagy vannak még csiszolni valók?

Sajnos nem vagyok elégedett teljes mértékben a munkámmal. Amikor jelentkezel egy posztra, rengeteg terved van, aztán rá kell jönnöd, hogy a felhők sincsenek vattacukorból. Viccet félretéve, sajnos van olyan terv, amit rajtam kívül álló okok miatt nem sikerült véghezvinnem, de jó pár ígéretem még vár rám, ezekkel még tartozom a hallgatóknak.

Mi vonzott téged az oktatási és tanulmányi felelős posztban? Mi az, amiért erre a posztra jelentkeztél?

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez egy nagy felelősséggel járó poszt. Aki viszont szereti az ilyen típusú feladatköröket, az nagyon jól tudja érezni magát. Többször képzeltem már magam másik posztra, de valahogy az sosem volt az igazi… Szerintem az oktatóktól sem kell tartani, egyik sem szokott egyetemistát reggelizni. Úgy gondolom, ha valaki kulturáltan fel meri vállalni a véleményét, és el tudja mondani a tanároknak, azt ők is nagyon értékelik. Egyébként erre bíztatok mindenkit, HK-tól függetlenül!

Philip János fotója

Hogyan tudod a szabadidődet összeegyeztetni a kötelezettségeiddel? Értem ez alatt, hogy nem csak a HK dolgaidra kell figyelned, hanem a tanulásra is. Ezt hogy oldod meg? Milyen módszered van rá?

Nehezen.  De tényleg, sokszor nagyon nehéz a kettőt párhuzamosan csinálni. Igyekszem a többi képviselőre is támaszkodni néha, de őket sem szeretném túlterhelni. Pont valamelyik nap fogalmaztam meg, hogy ezt a posztot teljes állásban lenne a legjobb csinálni. Sajnos már nem lehet n+1 évnél is többet itt tölteni, ezért alig marad idő a HK-ra. Pedig szívem szerint sokkal többet foglalkoznék vele.

Mire vagy a legbüszkébb, amit eddig sikerült elérned a posztodon belül?

Az előző ZH naptár elkészítése után több pozitív visszajelzést kaptam oktatóktól. De leginkább az okoz nagy örömöt, ha valaki a nagy panasz-felhőben megköszöni a munkámat a hallgatók közül, akár egy facebook posztom alatt. Az idei gólyáktól nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam, ez nagyon jól esett. Igazából én boldog vagyok, ha ti is.

Mik az elkövetkezendő céljaid? Mi az, amire nagyobb hangsúlyt szeretnél fektetni, vagy, aminek szükségét érzed és mindenképpen el szeretnéd érni, mint oktatási és tanulmányi felelős?

Szeretnék létrehozni egy „ZH-foglaló” felületet, amelyen keresztül a tanszékek maguk kezelhetik az időpontokat. Úgy gondolom, ez nagyban megkönnyítené az aktuális oktatásis munkáját a ZH naptár összeállítása során.

Köszönöm, hogy válaszoltál a kérdéseimre, és a rászánt időt is! Munkádhoz kitartást és további sok sikert kívánok, a HK-s munkádhoz és az egyetemi tanulmányaidhoz!

(Készítette: Molnár Petra)

Navigáció